28. Specificatie naar heffingszone
LVNL verleent haar diensten in de volgende heffingszones:
a) En-route De en-route dienstverlening omvat de algemene dienstverlening, inclusief naderingsverkeersleiding van de luchthaven.
b) Terminal De terminal dienstverlening omvat de torendienstverlening op de luchthavens Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport.
c) NSAA De NSAA-dienstverlening betreft met name het helikopterverkeer in het gebied North Sea Area Amsterdam.
Volgens de EU-verordening EU 550/2004 moet LVNL een transparante verantwoording opstellen. Er moet onderscheid worden gemaakt tussen de kosten voor het verlenen van luchtverkeersdiensten en de diensten die een provider levert, anders dan het verlenen van luchtverkeersdiensten. De kosten van luchtverkeersdiensten bestaan uit alle kosten die worden gemaakt om de gebruiker in het luchtruim te voorzien van luchtvaartnavigatie. Er is geen sprake van gesegmenteerde informatie volgens de IFRS-standaard IFRS 8.
Overige diensten zijn activiteiten die LVNL verricht buiten haar wettelijke taak. Het gaat hier om werkzaamheden die LVNL verricht voor bijvoorbeeld de civiel-militaire samenwerking en de verhuur van ruimte die ‘tijdelijk’ niet wordt gebruikt. In overleg met en met instemming van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is besloten om deze diensten vanaf 2016 afzonderlijk te presenteren als Overige diensten in zowel de begroting als de jaarrekening.
2022 |
Wettelijke taak verlenen van luchtverkeerdiensten |
Overige diensten |
Totaal |
(bedragen in € 1.000) |
|||
Omzet |
212.233 |
- |
212.233 |
Overige opbrengsten |
14.761 |
7.981 |
22.742 |
Bedrijfsopbrengsten |
226.994 |
7.981 |
234.975 |
Kosten |
251.294 |
7.981 |
259.275 |
Resultaat |
-24.300 |
- |
-24.300 |
2022 |
Verreken methodiek |
Totaal |
||
(bedragen in € 1.000) |
Prestatiesturing |
N+2 |
Wettelijke taak |
|
En-route |
Terminal |
NSAA |
Luchtverkeerdiensten |
|
Omzet |
142.709 |
66.827 |
2.697 |
212.233 |
Overige opbrengsten |
8.373 |
6.238 |
150 |
14.761 |
Bedrijfsopbrengsten |
151.082 |
73.065 |
2.847 |
226.994 |
Kosten |
173.075 |
75.873 |
2.346 |
251.294 |
Resultaat |
-21.993 |
-2.808 |
501 |
-24.300 |
De omzet uit heffingen is in 2022 fors gestegen ten opzichte van 2021 voor de heffingszones en-route en terminal. De omzet uit de NSAA heffingszone is licht gestegen. Het kostenniveau voor de verschillende heffingszones is hoger dan voorgaand jaar. Hierdoor worden er meer kosten toegerekend aan de heffingszones.
Op de heffingszones en-route en terminal zijn negatieve resultaten behaald. Dit komt vooral doordat teruggave van subsidies in het tarief van 2022 is verwerkt. Voor terminal is slechts sprake van een gering negatief resultaat als gevolg van een hogere dan verwachte verkeersafhandeling over 2022. De opbrengsten zijn daardoor slechts gering lager dan de totale kosten.
2021 |
Wettelijke taak verlenen van luchtverkeerdiensten |
Overige diensten |
Totaal |
(bedragen in € 1.000) |
|||
Omzet |
122.548 |
- |
122.548 |
Overige opbrengsten |
16.367 |
7.369 |
23.736 |
Bedrijfsopbrengsten |
138.915 |
7.369 |
146.284 |
Kosten |
237.153 |
7.369 |
244.522 |
Resultaat |
-98.238 |
- |
-98.238 |
2021 |
Verreken methodiek |
Totaal |
||
(bedragen in € 1.000) |
Prestatiesturing |
N+2 |
Wettelijke taak |
|
En-route |
Terminal |
NSAA |
Luchtverkeerdiensten |
|
Omzet |
74.801 |
45.456 |
2.291 |
122.548 |
Overige opbrengsten |
7.606 |
8.612 |
150 |
16.367 |
Bedrijfsopbrengsten |
82.407 |
54.068 |
2.441 |
138.915 |
Kosten |
163.428 |
71.173 |
2.552 |
237.153 |
Resultaat |
-81.021 |
-17.105 |
-111 |
-98.238 |