Recategorisatie EU-Time Based Separation (RECAT-TBS)
Het project RECAT-TBS bereidt ingebruikname voor van het Intelligent Approach System dat is aangeschaft bij de Engelse luchtverkeersdienstverlener NATS. Het verslagjaar stond in het teken van de formele technische acceptatie. In het vroege voorjaar van 2022 wordt het systeem technisch in gebruik genomen. De operationele ingebruikname is voor onbepaalde tijd opgeschort vanwege het tekort aan luchtverkeersleiders.
De integratie van RECAT-TBS in ons Air Traffic Management (ATM) systeem helpt ons om onder alle omstandigheden de tactische uurcapaciteit en operationele veerkracht te verbeteren op Amsterdam Airport Schiphol, de drukste luchthaven van Europa.
Het Intelligent Approach System stelt ons in staat binnenkomende vluchten dynamisch te separeren op basis van tijd - TBS - in plaats van afstand. Daarnaast kan het systeem rekening houden met de meest recente zogturbulentie (wake vortex) categorieën van EUROCONTROL, waarbij vliegtuigen zijn ingedeeld in zes categorieën in plaats van vier (RECAT EU). Bij de berekening van de minimale separatie houdt het ook rekening met de geschatte baanbezettijd van de voorganger. Op het scherm van de verkeersleider verschijnen indicators die de minimale separatie tonen voor wake vortex en baanbezettijd.
Het gebruik van RECAT-TBS zorgt ervoor dat we efficiënter vliegtuigen kunnen afhandelen op één baan en daarmee de uurcapaciteit van banen onder bepaalde omstandigheden wordt verhoogd. Het leidt ook tot het zoveel mogelijk inzetten van de geluidpreferente baan, waardoor de inzet van de minder preferente landingsbaan bij harde wind minder vaak of minder lang nodig is.